Pradinis » Interviu » Statistika ir dizainas

Statistika ir dizainas

Lietuvos statistikos departamento vitrinosManau daugelis pastebėjo, kad Lietuvos statistikos departamento vitrinos, žvelgiančios į Gedimino prospektą, šiais metais pasikeitė. Dabar praeivių akys užkliūva už ryškiaspalvių, susisukusių ir besisukančių spiralių. Originali vitrinų dizaino idėja priklauso menininkams, profesionaliems dizaineriams, Ievai ir Daumantui Každailiams. Su jais statistikos departamentas draugauja jau apie penkiolika metų. Jie kūrė statistikos departamento logotipą pirmajam gyventojų ir būstų surašymui 2001 metais ir 2011 metų surašymo vaizdinę medžiagą: reklamas, surašymo logotipą, leidinių dizainą.Kurdami dizaineriai dirba kruopščiai, įsigilina į savo darbą, atidžiai prižiūri visus gaminio „gimimo“ procesus: jie vyksta į spaustuvę, gamyklą, kad įsitikintų, jog spalvos bus tokios, kokios numatytos projekte, kad medžiaga, popierius atitiks jų viziją. Per tiek metų norėdami kuo geriau atspindėti sritį, kuriai kuria dizainą, dizaineriai jau neblogai patys išmano statistiką.

Kurdami dabartines Statistikos departamento vitrinas, jie norėjo atspindėti pagrindines statistikos sritis. Jas vaizduoja spiralinės figūros, o kiekviena vija atskleidžia  dar daug potemių. Spiralės yra apšviestos, todėl puikiai atrodo ir vakare. Vitrinos papuoštos naudingais ir šiuo metu itin populiariais QR kodais. „Norėjome, kad statistika atrodytų itin šiuolaikiška, pažangi ir koja kojon žengianti su visomis naujovėmis“, – kalbėjo D. Každailis.

Apie kūrybą, drąsias mintis, naujus dizaino sprendimus, darbą su valstybine institucija kalbamės su dizaineriais Každailiais.

Lietuvos statistikos departamento vitrinos

Ar buvo sunku kurti vitrinas atrodo dalykišką stilių propaguojančiam Lietuvos statistikos departamentui? Ar neabejojote pasiūlę drąsias ryškias spalvas?
Šiandien apipavidalinime vyrauja ryškios spalvos. Kiekvieno viešai matomo grafikos objekto užduotis perduoti žinią žiūrovui. Nesvarbu ar tai komercinė reklama, knygos viršelis, socialinis plakatas, vitrina, ar politinis kreipimasis. Ryškios spalvos, jei naudoji jas apgalvotai, padeda perduoti šią žinią pačiu efektyviausiu ir estetišku būdu. Tiesa, ryškių spalvų naudojimas ribojasi su išsišokimu. Jei padarysi bent menkiausią klaidą, ji iškart ir kris į akis. Pas mus išsišokėlių nemėgsta. Daug metų Lietuva buvo mokoma neišsišokti ir tas pamokas gerai išmoko. Visgi reklama tai sritis, kurioje mūsų tikslas išsiskirti. Galime išsiskirti ir santūrumu, jei tai padės perteikti mūsų nešamą žinią. Santūrias, pastelines spalvas naudoti saugiau, jų derinimo klaidos retai bus pastebėtos, darbas lengvai bus pripažintas „rimtu“ ir „menišku“. Toks sprendimas lengviausia išeitis dizaineriui, deja, taip sukurto objekto efektyvumas nebus didelis. Statistikai nebūdingas nei išsišokimas, nei santūrumas. Mano įsitikinimu statistikai svarbiausia tikslumas, tiesumas, neutralumas ir drąsa šias savybes išlaikyti. LSD vitrinoje iš kairės durų pusės langams puošti  naudota mėlyna spalva, pati „šalčiausia“ spalvų paletė, iš dešinės raudona, pati„šilčiausia“. Abi šios spalvos perpintos „neutralia“ pilka, kuri tarsi atskaitos taškas padeda pajusti jų „temperatūrą“. Visai kaip duomenys statistiniuose grafikuose, ar ne taip? Oranžinės detalės skirtos išbaigti spalvines kompozicijas. Mėlynųjų objektų vitrinos lange oranžinės detalės yra kontrastuojančios spalvos akcentas. Apskritai visa spalvinė kompozicija kuriama kontrastiniu principu. Raudonųjų objektų lange oranžinių dalių daugiau, jos paįvairina pagrindinį, raudoną koloritą. Tokia kompozicija paremta vienos spalvos modeliavimu. Taigi šiame darbe panaudoti du skirtingi derinimo būdai, bet painiavos čia nėra – objektai dideli ir vienu metu matoma tik viena kompozicija. Eskizuose naudojau žymiai daugiau atspalvių, bet tobulindamas darbą jį „gryninau“, kol liko vos trys spalvos ir pilka. Mane patį nustebino, kad užteko trijų spalvų sukurti dvi skirtingas spalvines kompozicijas…

Esate sukūrę daug LSD dizaino gaminių, pasiūlę idėjų. Kuris jums atrodo labiausiai pavykęs, kuriuo didžiuojatės? Ar kada pristatote tuos gaminius kaip savo dizaino gaminių vizitinę kortelę?
Taip, su žmona pristatydami savo darbus beveik visada rodome LSD užsakymu sukurtą dizainą. Man svarbiausias 2001 metų surašymas. Dauguma tuomet sukurtų darbų atrodo vis dar šiuolaikiškai, leidiniai puošia LSD interjerą. Kai tą pastebiu, suprantu, kad esu. Tada, 1998-aisiais, buvau dar „žalias“ dizaineris ir sukurti surašymo ženklą man buvo didžiulis iššūkis. Beje, ir dabar būtų….Pažadėjau sukurti ką nors puikaus, labai stengiausi ir pavyko. Tai vieni geriausių mano darbų, todėl dirbti su šiuo, 2011-ųjų metų surašymu buvo išties nelengva. Su Ieva visada stengiamės padaryti darbą geriau negu buvo, bet šį kartą likimas lėmė rungtis nebent su pačiu savimi… Gal užtektų padaryti darbus, kurie bus tiesiog patogūs naudoti? Gal ir taip, bet mes negalime atsispirti pagundai sukurt ką nors ypatingo. Manau, jei nustotume to siekti žmonės nustos mus samdę.
Prisistatydamas mus, visada rodau paskutinius darbus. Tuo metu jie man atrodo svarbiausi. Kai atiduodu darbą į spaustuvę niekada nežinau, ar rezultatas bus geras. Nežinau, ar patiks kitiems. Kol darbas neatspausdintas, jaučiuosi kaip besilaukianti būsimoji mamytė, jaudinuosi…

Ar buvo bemiegių naktų kuriant šiuos gaminius? Gal atsimenate kokį įdomų įvykį, dirbant su LSD produktais?
Dirbant tokį darbą reiktų klausti, ar buvo projektų, kurie apsiėjo be tokių naktų. Atsakyčiau, kad tokie darbai ne mūsų sritis, mums tokių neužsako. Gerai miegi, kai neturi dėl ko nerimauti, o kai stengiesi padaryti, ką nors naujo ir ypatingo, visada bus netikėtumų ir nesėkmių. Atidavęs darbą, pirmas naktis miegu po 12 ir daugiau valandų. Džiugu, kad dirbu kartu su žmona, kitu atveju retai matytumėmės net ir naktį.
Kuriozinių atvejų tikrai būna, bet tai skausmingi prisiminimai. Draugas grafikas plunksnele nupiešė LSD fasadą ir ant jo užrašė Statistikos Departartamentas… Ant piešinio jokia automatinė kalbos korekcija neveikia, todėl meno kūrinys ilgą laiką kabėjo garbingoje vietoje skelbdamas savo linksmą naująjį pavadinimą. Tik atspausdinus, atviruke buvo pastebėta klaida. Teko improvizuoti ir „ofsetu“ spausdintą atviruką dailinti šilkografija. Ant „tar“ su draugu šilkografu atspausdinome puošnų medalį skelbiantį apie statistikos jubiliejų. Tačiau įtartinai ilgas užrašas su medaliu per vidurį atrodė keistai. Tada visą pavadinimą uždengėm stačiakampiu, o ant jo kita spalva atspausdinom naują pavadinimą. Bet stačiakampis ant subtilaus piešinio atrodė grubiai, o tas per didelis dėmesys pavadinimui irgi buvo įtartinas ­ ne tik spalvos, net spauda buvo skirtinga. Tada atspausdinome ir užrašą stačiakampyje dviem spalvom, ir medalį dar dviem. Pagalvojom, kad gal tai atrodys tarsi „toks stilius“. Tačiau atvirukas vis vien buvo keistas, kol kažkas susiprotėjo vidinį jo įdėklą priklijuoti prie centrinės dalies, taip uždengiant tararuojantį „tar“.
Ruošiant šią vitriną, pirmiausia, skubos tvarka, teko pradėti nuo kraštinių langų. Juose ant peršviečiamos plėvelės atspausdinta kompozicija vaizduoja figūras, kurios bus pastatytos už pagrindinių langų. Tačiau kas žino, kaip tos figūros atrodys!? Kurią iš idėjų pavyks įgyvendinti? Kokių atspalvių medžiagos turės reikiamas ypatybes, kokios jų tikrosios spalvos, ko bus sandėlyje? O juk tie langai vienas šalia kito, menkiausias skirtumas badys akis… Dabar žinote visą istoriją ir eidami pro šalį patys galėsite įvertinti, kiek sėkmingai pavyko viską suderinti.

Ko išmokote per šiuos metus dirbdami su Lietuvos statistikos departamentu?
Mes amžini studentai, mokomės ir mokomės – visko nepaminėsi. Svarbiausia pamoka turbūt apie dizaino vaidmenį. Jis neturi dominuoti, o tik padėti suvokti turinį. Vis dažniau pavyksta įgyvendinti šią auksinę taisyklę, tačiau šito mes vis dar mokomės… Kita svarbi pamoka, kad dizainą kuria visi su projektu susiję darbuotojai, dizaineriai tik suteikia formą. Jei kas džiaugiasi dizaino darbais, turi suprasti, kad tai viso kolektyvo pastangų rezultatas. Nesėkmės atveju taip pat nereikėtų kaltinti vien tik dizainerių.

Jei galėtumėte laisvai kurti LSD įvaizdį, ką pasiūlytumėte (ką keisti, į ką atkreipti dėmesį, kaip pristatyti save)?
Man atrodo labai svarbūs leidiniai, svarbi elektroninė leidyba. Tačiau leidinys gaminamas vienas ir spaudai, ir platinimui elektroniniu būdu. Žaviuosi Eurostato leidybine stilistika. Manau kažką panašaus galėtume sukurti ir LSD. Tai didelis darbas, kurį atlieka ne tik dizaineriai, bet įtraukiama ir visa medžiagos paruošimo darbuotojų grandinė. Pirmiausia reiktų sudaryti įgyvendinimo planą ir pradėti po truputį įgyvendinti. Iš pradžių turi būti sukurtas naujas viršelių dizainas, po tvarkomas knygų vidus, o čia reiktų kiek daugiau paplušėti, nes visa tai turi būti kokybiška, o tai reiškia – kad tai būtų estetiška ir suprantamai pateikta statistinė informacija. Neteigiu, kad dabartinė produkcija nekokybiška, bet sakau, kad man tiek kokybės yra per mažai.

Dizaineriai Každailiai

Reklama

Parašykite komentarą

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti / Keisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti / Keisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti / Keisti )

Google+ photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Google+ paskyra. Atsijungti / Keisti )

Connecting to %s