Į pradžią » Kita » Kaip pateikti ir vizualizuoti duomenis? II dalis

Kaip pateikti ir vizualizuoti duomenis? II dalis

Pirmojoje dalyje buvo aptarta, kaip planuoti statistinių duomenų pateikimą tikslinei auditorijai, jų išdėstymą lentelėse ir pristatymą tekstu. Šioje dalyje aptariamas dar vienas duomenų pateikimo būdas, kurį galima vadinti vienu įprasčiausiu – grafinis atvaizdavimas. Kokį grafiką ar diagramą pasirinkti labai priklauso nuo to, kokius duomenis norima pateikti. Dabar apstu priemonių, skirtų kurti grafikus ir diagramas, vieną jų galima rasti ir Oficialiosios statistikos portale (http://osp.stat.gov.lt/statistiniu-rodikliu-analize1).

Linijinis grafikas

Linijinis grafikas labiausiai tinka atvaizduoti vieno ar kelių kintamųjų pokytį per tam tikrą laikotarpį taip pat kelių kintamųjų koreliacijas. Svarbu pasirinkti nedidelį kiekį kintamųjų, nes pernelyg „apkrautas“ grafikas gali atrodyti chaotiškai ir būti nesuprantamas.

Gero ir aiškaus linijinio grafiko pavyzdys:

Šaltinis: Lietuvos statistikos departamentas

 

Stulpelinė diagrama

Šio tipo diagramą rinkitės norėdami atvaizduoti skirtumus tarp kelių analizės vienetų (pvz., teritorijų, amžiaus grupių ar įmonių). Taip pateiktą informaciją bus lengva suvokti, nes skirtumai pastebimi labai greitai. Stulpelinė diagrama nėra tokia tinkamas atvaizduoti rodiklio pokyčiui per tam tikrą laiko periodą, kaip linijinis grafikas.

Norint, kad informacija būtų suvokiama greičiau ir palyginama lengviau, patartina duomenis išdėlioti didėjimo arba mažėjimo tvarka, o ne abėcėlės tvarka.

Jeigu kintamieji turi daugiau, nei vieną dimensiją, galima naudoti sudėtinę stulpelinę diagramą, kurią taip pat galima sukurti naudojant Oficialiosios statistikos portale esančią priemonę.

Geros ir aiškios stulpelinės diagramos pavyzdys:

Šaltinis: Lietuvos bankas

 

Skritulinė diagrama

Skritulinės diagramos nėra taip plačiai pritaikomos kaip linijiniai grafikai ar stulpelinės diagramos, bet jos puikiai tinka norint iliustruoti proporcijas. Jeigu diagramoje bus mažiau nei šešios reikšmės, galite neabejoti, diagrama bus aiški, kitu atveju patartina rinktis stulpelinę diagramą.

Šio tipo diagramoje itin svarbios spalvos, nes būtent jos yra vienintelis skirtumas tarp atskirų jo dalių. Svarbiausia įvertinti tokias aplinkybes kaip diagramos spausdinimas nespalvotai arba jos suvokiamumas žmonėms su daltonizmu. Atminkite, kad negebėjimas skirti raudonos ir žalios spalvos yra labiausiai paplitusi daltonizmo forma. Tokiu atveju užtenka raudoną spalvą pakeisti violetine, nes pastarąją daltonikai gali atskirti.

Sudarinėjant skritulines diagramas, patartina vengti trimačio efekto, nes skaitytojui sunkiau suvokti atskirų jo dalių proporcijas. Norint, kad diagrama būtų dar aiškesnė, patartina pridėti ir atskirų dalių skaitines vertes.

Geros ir aiškios skritulinės diagramos pavyzdys:

 Informacijos šaltiniai ir mokymo priemonės, kuriuos naudoja pedagogai ekonomikos pamokų metu

Šaltinis: „Swedbank“ Asmeninių finansų instituto surinkti ekonomikos mokytojų apklausos duomenys

 

Svarbu atminti, kad geras grafikas ar diagrama turi būti suprantama ir be konteksto, neperkrauta nereikalingomis detalėmis, neturi iškraipyti informacijos. nereikėtų naudoti per daug skirtingų spalvų stulpelinėse diagramose, mat jų skirtumai gali vesti prie neteisingo proporcijų interpretavimo.

Advertisements

Parašykite komentarą

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti / Keisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti / Keisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti / Keisti )

Google+ photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Google+ paskyra. Atsijungti / Keisti )

Connecting to %s